Annandan' - mission - osjälviskhet - ett nytt år


Igår var det annandagen, sista dagen hemma hos min föräldrar och annandagsgudstjänst. Innom missionskyrkan är det tradition att på annandagen ha missionsgudstjänst med tillhörande insamling. Jag suckar alltid lite djupare när jag inser att jag är påväg in i en kyrka där det ska pratas om missionsresor hit och dit. Ibland, får jag ändå medge, överraskas jag dock possitivt. Men det fick mig att fundera... 
    
Jag kan tänka mig att de flesta i kyrkan (oavsett intresse) håller med om att missionsarbete är bra och att det borde stödjas. Så varför stödjer vi det inte än mer? Jag t.ex. har inga som helst ambitioner att åka utomlands, av många orsaker, och jag tror inte heller att det är meningen att jag ska det, inte just nu iaf, och jag är övertygad att det finns fler med mig. Men alla de som sitter uppsatta på olika väntelistor för att få bli utskickade men inte kommer iväg på grund av att det saknas resurser.
     Här har VI som sitter på våra arslen glömt bort en viktig del av vårat gemensamma kristna ansvar. De som är beredda att åka är också i många fall beredda att offra allt - sina hus och ägodelar, sin trygghet och bekvämlighet. Och för vad? Jo, för att åka ut och utföra vårt gemensamma uppdrag att berätta för människor om Jesus, och i största möjliga mån också hjälpa folk i nöd. Det enda de behöver är våra pengar, och vad gör vi med dem? Köper en till ny tröja, en väldigt "praktisk" pryl från IKEA, en bok att lägga i högen av olästa eller äter oss mättare än vi behöver. Jag vet, det är en hög bred tröskel att kliva över, jag står ofta och tittar upp mot den, ibland även från andra änden av rummet, men om man verkligen tog sats en gång och tog sig över kanske man skulle hitta ett helt nytt rum... 
     Jag tror inte vi behöver inte ge upp allt, det finns redan människor som står beredda att göra det, och blir det vår tur någon gång kommer Gud att ha förberett oss också, men under tiden kan vi göra det lilla som gör det stora möjligt - ge av våra faktiskt överflödande resurser!


Utmaning - Att från 1 jan ta en månad, skriv upp allt vi spenderar pengar på. 1 feb, räkna ihop summan på allt som är onödigt och börja ge det till valfritt missionsarbete/församling, vilket som ligger närmast ditt/mitt hjärta.


(detta är utöver tiondet förståss, men det fattade du nog ;) ...vilket jag för övrigt också ska börja offra, det känns som att det är dags nu)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0