I betraktarens öga..

plötsligt mitt i ingenting börjar jag fundera på konst, för dom som känner mig så är det inte vanligtvis mitt självklara område men ibland dyker det upp tankar om nåt helt otippat och det är inte utan att man undrar vartifrån dom kommer =)

Kedjan av perfekta formuleringar återfinns i mitt huvud sent igår kväll, få se om jag hänger med idag.

Vart man än går idag möts man av konst av något slag - rondeller, torg, kontor, vardagsrum,  toaletter osv... listan kan göras lång.
     Det har väll alltid legat i människans natur att omge sig med vackra saker och visst, skönhet ligger i betraktarens öga... men ibland undrar jag =)

Men nu var det inte det jag ville fundera över utan skaparen av konsten vi ser. Låt oss backa ett par steg, vem är ursprunget till allt som männsikor inspirerats av? Det är inte alla som ens kan svara på den frågan idag vilket gör mig en aning vemodig. Jag tror att många människor har tappat förmågan att se det vackra, det som fanns från början.
     Vi omges idag med så mycket prylar och intryck att det är fullt förklarligt på sitt sätt men ändå inte riktigt rättvist för oss som vill bortse från världen men inte kan. Men jag vill hävda att allt redan finns där. Titta bara på naturen t.ex. alla färger och former. Att försöka skapa något som inte redan skapats vore att försöka göra sig smartare än Skaparen själv, en uppgift jag tror är omöjlig men ändå är det så många som försöker.
     Nu menar jag inte att vi ska sluta skapa vackra (ibland mindre vackra) saker, frågan är till vems ära gör vi det? Vi måste börja se igenom oss själva och se Skaparen även i det vi trodde oss ha skapat själva. Jag tror risken är stor att man glömmer att se hela vägen och tittar bara på Guds händer här på jorden. Och istället för att ära den som äras bör så lyfter vi upp männsikor för deras verk.
     För vem är vår inspiration? (Ja, även ni som inte vet det än) man kan inte skapa ur tomma intet. Det var, och är det bara en enda som kan. Alltså har du tittat på något  någon annan gjort innan du skapar och oavsett vart han eller hon fått sina ideer från så kan man alltid följa det tillbaka till Guds otroligt fantastiska skapelse.

Jag har deffenitivt inte funderat klart över det här, och jag gör inga anspråk på att vara felfri men jag tror det är värt att ta tid och tänka över saker och ting när det dyker upp. Gå ut å sätt dig på en stubbe i skogen, blunda och bara andas in den fantastiska gåva vi fått.


Kommentarer
Postat av: Tezz

Halloj! Näe jag hittar inte grodan! =)

Kram kram

2008-08-07 @ 20:32:38
URL: http://tezzans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0