Julkort - en bortglömd konst...?

På radion imorse prata dom om julkort och hur vi i sverigen skickar allt färre julkort till varandra. Fy va synd! Också det här med att dom färdiga korten man kan köpa, och bara skriva under sitt namn på, skulle vara så tråkigt och opersonligt - Jag håller inte med!! Självklart uppskattar jag det massor om nån har suttit och knåpat ihop ett eget julkort just till mig, absolut! Men ickepysslare som jag är så kan jag även uppskatta tanken och energin bakom ett "opersonligt" julkort. Vi har just i dagarna, Erik och jag, skickat ut en sisådär 50 st julkort (opersonliga) satt en hel kväll och skrev adresser och klistrade kuvert, super mysigt!

När ja satt i bilen imorse så kom ja plötsligt att tänka på bönen "Gud som haver" i den finns en rad som går så här ...lyckan kommer lyckan går... som i mitt huvud istället blev ...julen kommer julen går... lite påverkad av säsongen är man väll men den satte sig kvar och snurrade runt hela dan och jag fick plötsligt en brinnande lust att göra egna personliga vykort, med den bönen på, i en annan lite juligare tappning. Vart tanken kom ifrån de får man avgöra själv men jag vet vad jag tror. Sagt och gjort, efter skolan åkte ja in till bokhandeln i Leksand och inhandlade röda papper, till julkort duger det inte med vanligt vitt A4 som en viss Man föreslog.... nej du!  Fiffigt nog fanns det färdigskurna papper i A6 format, perfekt. Jag hade först tänkt köpa vanliga stora papper och klippa till dom.... mhm... =P Hem och på't direkt, när ja får för mig nåt ska de helst ske förr. Först fick ja dock klura lite på bönen, Gud ger inte alltid allt utan man får att ta å jobba lite själv med. Det gick förvånansvärt fort och lätt, ett tecken på att det kanske finns en tanke bakom ändå... vem vet. Resultatet blev såhär -

julkort 2008 års edition



Mer julkort åt folket alltså!!


 

Tillsist, här kommer bönen:

Gud som haver alla kär
sände Jesus till oss här
Vi julen fira denna tid
jag önskar dig välsignad frid
Julen kommer, julen går
Jesu kärlek den består

Kommentarer
Postat av: Rasmus

Fin bön! Den gillar jag starkt! ha det bra!

2008-12-21 @ 20:19:48
URL: http://rassemouse.blogg.se/
Postat av: Rasmus

Tja, får jag sno över bönen till min blogg oxå?

2008-12-22 @ 11:19:56
URL: http://rassemouse.blogg.se/
Postat av: emma

JAAA!! mer julkort åt folket!! (men då helst personliga!) =)

2008-12-23 @ 10:33:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0