#6


Kom på en till sak jag var livrädd för när jag var liten - hundar, i alla storlekar och färger. Bakgrunden var dock befogad. Jag ska ha varit några år eller så och påväg någonstans med pappa, jag sittande i en pulka, då en stor (den var säkert stor) vakthund, schäfer tror jag bestämt, kom springande i full karriär mot oss med käften i precis lagom äta-upp-barn-i-pulka-höjd. Jag ska ha skruvat mig upp för pappa tills jag kom på lagom behörigt avstånd. Sedan dess var jag fullkomligt livrädd för hundar. Alla hundar. Från minsta chihuahuavalp till största... ja någon stor hund. Jag kunde upptäcka hundar på flera kilometers avstånd bara det var klar sikt och jag kunde med mina falkögon urskilja hurvida de var kopplade eller ej. Jag minns speciellt en gång då jag var påväg hem från skolan och inne på gårdsområdet till en blomsteraffär långt framför mig såg jag en hund, den var inte kopplad. Jag tvärvände och gick en annan väg hem från skolan, upp för en brant backe in genom ett bostadsområde... problemet var bara att jag aldrig hade tagit denna vägen hem förut och jag gick vilse. Ensam och vilse med klappande hjärta snurrade jag runt men till slut så hittade jag i alla fall hem.

Jag är inte lika rädd för hundar längre som tur är, i alla fall inte de små som man, om de anfaller, kan sparka bort. Men om en stor hund som jag inte känner kommer springande emot mig då stelnar jag upp igen precis som förr och ser jag en lös hund framför mig i promenadspåret kan det hända att jag vänder och tar en annan väg. Det jag inte kan förstå är när människor säger om sin hund att, "den är så snäll och inte alls farlig", att de har sådan liten respekt för andras upplevelse av verkligheten. Det spelar nämligen ingen roll om hunden är aldrig så snäll, är jag rädd så är jag, punkt. Har du hund vill jag uppmana dig att koppla den när du är ute, du vet nämligen inte vem du kommer att möta på din promenad och hur denna reagerar på din hund, men det jag kan garantera dig är att om den i alla fall är kopplad så kanske vi inte skiter ner oss, eller blir tvugna att ta en annan väg på grund av dig och din obetänksamhet.

Tack för visad hänsyn. =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0