Skärtorsdag

Jag läste tidningen LAND här om veckan, varje vecka frågar dom barn i 8-15 års åldern något och så får dom svara. Veckans fråga var - "Varför firar vi påsk?" En av fem barn hade svarat i princip rätt, en annan trodde att det kanske hade nåt med Jesus att göra och resterande hade ingen aning. Visst är jag lite partiskt när ja tycker att det är något man borde känna till, men jag anser också att det är grundläggande allmänbildning. Så här följer en skit kort allmänbildnings serie...


Skärtorsdagen...
...firar vi till minne av att Jesus åt sin sista middag (judiska påskmåltiden) med sina lärjungar (12 st.) och därmed också den första nattvarden. Jesus sa till sina lärjungar att fortsätta med detta och att göra det till minne av honom. Fortfarande idag tar vi nattvard för att minnas att Han dog för att rädda oss.

fortsättning följer...


(är det så att man inte alls vet vem Jesus är så rekomenderar jag att man letar upp sin Bibel, alternativt skaffar en, och läser kapitlet som heter Matteus - om man vill ha en utförlig historia, eller kapitlet som heter Markus - om man vill ha det kort och koncist. De berättar ju samma historia, bara på lite olika sätt.)


Kommentarer
Postat av: Maja

hehe, menar du jobbet? :)



Vi fick en kort repetering igår om varför vi firar påsk. Lite bakläxa blev det, men nu så :)

2009-04-09 @ 21:56:37
URL: http://trasselmaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0