Gotland - The Story (part 1)

Nu är det två veckor sedan jag påbörjade min praktikresa till Gotland, så nu ska ni få höra utvalda delar av den. Yippie!!

Söndag den 25 jan, tåg till Arlanda, därifrån flyg över till Gotland. Jag hade varit lite nervös att det skulle bli krångligt att hitta på Arlanda, det var det inte *puh*. Haffade en bagagevagn och så bar det av, Terminal 3 ligger nämligen ungefär så långt bort man kan komma =) men det var bara att följa skyltarna. Föjler skylten "Hiss till Terminal 3" (inga bagagevagnar i rulltrappan) och kommer mycket frågande fram till en säkerhetskontroll, försöker lite oberörd titta mig runt efter hissen men icke. Vakten frågar vart jag ska:

-Terminal 3, svarar jag.
-Då får du åka upp en våning.
-Jaaa, säger jag, men var är hissen?
-Bakom dig.

Tusan att jag inte såg det... Varför gömmer man en hiss precis vid en helt annan säkerhetskontroll?

-Tack, sa jag och tänkte gå när vakten fortsätter:
-Men om du någon gång råkar hamna i en rulltrappa med bagagevagnen är det bäst att backa på.


Vadå råka!?

-Jaa, säger jag, jag har nog inte tänkt att råka hamna där. 
Men vakten fortsätter:
-Jo men om du backar på så ramlar inte bagaget framåt i alla fall.
-Ja ok, svarar jag, bara för att få gå.

Jag fattar inte, vad ville han egenligen, bara dumförklara mig lite? =P Jag hoppar på hissen och tar mig till Terminal 3. Väl där checkar jag in ett bagage som väger betydligt mer än max gränsen på 20 kg men ingen kommentar *puh* igen. När vi sedan ska gå ombord på planet får vi gå ut och kliva på det minsta planet jag nånsin sett (eller i alla fall åkt med) och upp för en liten trappa in i planet precis som presidenter på privatplan =) Där slutar lyxen.
     Flygvärdinnan kör sitt race i mikrofonen och till en början så är det lugnt, sen startar motorerna och allt ljud drunknar i oväsendet dom ger ifrån sig. Resten av säkerhetsinfon går förlorad. Jag tittar mig runt och det verkar som om alla andra har åkt med här förut. Jag sitter mest och funderar på om det nu skulle hända nåt, och de meddelar det i högtalarna så kommer alla att sitta som levande frågetecken när vi störtar rakt ner i havet och personalen i vild panik som inte förstår varför vi inte har satt på oss flytvästarna än. Jaja, nu landade vi ju som vi skulle på Gotland, hela och hållna.
     På flygplatsen står min taxichauförr med en liten skylt med mitt namn på och väntar =) Jag säger vart jag ska och han svarar att han inte riktigt vet var det är (hjälp!)

-Men du har varit här förut? säger han lite förhoppningsfullt.
-Nej

Tystnad.
Vi kör förbi en shoppinggata och han säger att här inne är det nybyggda med lite affärer, systemet och McDonalds.

-Bra, säger jag, allt man kan tänkas behöva =P

Med gemensam kraft hittar vi i alla fall dit vi ska. Hittar på min nyckel och kliver in i min etta, trodde jag, men det visar sig vara ett slott! Ja typ i alla fall.


Jag kommer in i en liten hall


Sen det stora rummet, två(!) sängar
   


Kök och "matsal"
 

Tvättstuga och dusch
   
Duschen hade varit toppen om det inte var för att den var full i svartmögel, mamma blev lite orolig och sa att jag inte skulle gå och få mögelförgiftning varpå jag svarade att jag inte hade tänkt att slicka på duschväggarna =P men jag höll mig i mitten i alla fall.

Till sist, toaletten
 

I god hotell standard fanns det även en hårfön =)



Efter att jag packat upp utforskade jag tvn, 1an 2an och 4an, det duger =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0